LEVENSKRACHTIG

Ontspanning is ontzettend belangrijk. Meer dan de meeste mensen zich realiseren. Met ontspanning bedoelen we niet met de i-pad op de bank hangen of de hele avond televisie kijken. Ontspannen betekent dat je even je aandacht op jezelf richt. Ontspanning verlaagt namelijk het gehalte aan het stresshormoon cortisol, dat de hippocampus kan beschadigen, dat deel van de hersenen dat informatie verwerkt en herinneringen opslaat. 

Ontspan als je lichaamsritme erom vraagt. Elke vorm van ontspanning geeft je geest de kans om even tot rust te komen en je lichaam de gelegenheid de strijd aan te gaan tegen de schadelijke gevolgen van stress, die zich tijdens het dagelijks leven bij iedereen opstapelen.

Ontspanning beïnvloedt je hormoonhuishouding

Ontspanning stimuleert je lichaam om endorfines in je hersenen vrij te geven, die ervoor zorgen dat je bloeddruk, ademhaling en hartritme verlaagd worden. Heb je pijn? Dan is ontspannen helemaal belangrijk. Want daarmee verminder je de pijnbevorderende stresshormonen. 

Als je minder stress hebt, werken je geest en spijsvertering beter en genees je ook sneller. Bovendien zul je beter slapen. Je kunt op veel verschillende manieren ontspannen. Geniet van de natuur, luister naar muziek, doe yoga. Dat kan diepe ontspanning brengen.

Yoga, ademhalen, visualisatie

Yoga is voor iedereen geschikt, ongeacht de lichamelijke conditie. Regelmatig oefeningen doen verbetert je mentale en fysieke energie. Tien minuten yoga halverwege de middag en avond kan een wereld van verschil betekenen. Langzame, diepe ademhalingsoefeningen kunnen ook ontspannen. Je hebt er geen speciale training voor nodig en kunt het gewoon in je luie stoel doen. Of doe 's avonds eens een geleide visualisatie. Stel je een rustgevende plek voor waar je je gelukkig voelt. Denk aan de zee, luister in gedachten naar het geluid van de golven, proef het zout, voel de zandkorrels onder je voeten.

Kom tot rust vóór je gaat slapen

Om goed te kunnen ontspannen en goed te kunnen slapen is het belangrijk om je dag rustig af te bouwen. Dat betekent weinig impulsen meer van tv of computer. Door het felle licht van je beeldscherm word je melatoninehuishouding in de war gebracht, waardoor je minder goed slaapt. Zet die mobiel, televisie en computer uit, minstens een uur voordat je gaat slapen. Neem een kop thee, een goed boek, zet zachte muziek op. Neem een warm bad of een douche. 

Ontspannen kun je leren

Ontspannen is een kunst. Het valt niet altijd mee om je in een hectisch leven even los te maken van alles en tijd voor jezelf te nemen. Wij kunnen je leren hoe je daar verandering in brengt. We kennen slimme technieken en handige manieren om te ontspannen. Lees onze tips en volg onze workshops. Ze zullen je helpen beter te leren ontspannen en bewuster te gaan kiezen voor een ontspannen levensstijl. 

Meer weten? Lees onze artikelen over fysieke, emotionele, mentale en spirituele levenskracht. Je kunt er veel wijsheid, en vooral veel geluk uit halen.  

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets