LEVENSKRACHTIG

 

Iedereen heeft het vermogen om zich te concentreren, maar niet iedereen kan het even lang. Soms gaan je gedachten alle kanten op en snelt je brein van het een naar het ander. Wil je leren je beter te concentreren, dan zijn daar speciale technieken en strategieën voor. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Concentratie is te leren

Concentreren op de dingen die je doet kan lastig zijn. Zeker als je genoeg andere dingen aan je hoofd hebt die je bezig houden. Waar de één rustig een uur geconcentreerd bezig kan zijn, laat de ander zich al binnen een paar minuten afleiden. Je kunt natuurlijk heel veel koffie drinken. Maar gelukkig is je concentratievermogen ook op een andere manier te beïnvloeden. Als je onderstaande technieken elke dag oefent tot je voldoende vooruitgang hebt geboekt, kun je je concentreren zolang je wilt en ben je in staat om je gedachten een richting in te sturen die jij wilt.

Afhankelijk van verschillende factoren

Je mate van concentratie hangt af van een aantal factoren. Je betrokkenheid, de mate waarin je jezelf en je taak serieus neemt, je enthousiasme voor een taak, je bekwaamheid om iets uit te voeren, je fysieke, emotionele en psychische gesteldheid en je omgeving.  Al deze factoren kunnen je concentratie positief maar ook negatief beïnvloeden. De grootste obstakels zijn echter verveling, angsten en dagdromen. Verveling en dagdromen spreken voor zich. Met angsten bedoelen we de angst om te falen, negatief denken en je gevoel overspoeld te worden.

Drie technieken

De volgende drie technieken zijn de beste basis voor concentratie. Als je je concentratie-vermogen wilt verhogen, begin ze dan regelmatig te beoefenen.

Stop!

Het klinkt heel simpel, maar het werkt echt. Als je ontdekt dat je gedachten afgeleid zijn van waar je mee bezig bent, zeg dan tegen jezelf Stop! en breng daarna rustig je aandacht weer terug naar waar je die wilt hebben. Elke keer als je weer afgeleid bent breng je je gedachten weer terug. In het begin kan dat een aantal keren per minuut zijn. Zeg toch elke keer Stop! en focus dan weer. Verspil geen energie om te proberen je gedachten uit je hoofd te zetten, dat werkt averechts. In het begin zul je dit wel honderd keer per week doen. Maar je zult ontdekken dat de tijdsspanne tussen je concentratie en je afdwalende gedachten elke dag een stukje langer wordt. Wees dus geduldig en blijf ermee doorgaan.

Blijf aanwezig

Hiermee bedoelen we dat je je aandacht ergens bij moet houden en je niet moet laten afleiden. Dat doe je door een soort tunnelvisie te creeren, met focus houden. Als je afgeleid wordt, gebruik dan de stoptechniek en concentreer je weer. Een voorbeeld? Als je bij een lezing zit, laat je dan niet afleiden door de mensen om je heen of de dingen die ze doen. Houd contact met de spreker door een soort tunnel te creëren tussen jou en hem/haar. Sta je met iemand te praten, houd dan je aandacht bij die persoon, hoe hij of zij kijkt of wat er gezegd wordt. Negeer omgevingsfactoren.

Maak piekertijd

Het klinkt misschien raar, maar het helpt echt: maak een paar momenten op de dag vrij om je zorgen te maken. Het kan helpen om die momenten te plannen vlak voordat je iets leuks gaat doen, zodat je op tijd stopt met piekeren. Elke keer als een angstige of afleidende gedachte je hoofd binnen komt gedurende de dag, ban je die uit tot je volgende piekertijd en focus je weer op wat je moet doen. Sommige mensen vinden het handig op te schrijven waar ze over piekeren. Je zult ontdekken, zeker als je een lijst bijhoudt, dat sommige dingen steeds terugkeren. Het is dan gelijk duidelijk dat je daar iets mee moet doen.

Snel resultaat

Volg je bovenstaande technieken, dan zul je binnen een aantal weken ontdekken dat je in staat bent je veel langer te concentreren dan voorheen. Het kost misschien even moeite, maar het is zoveel beter dan een gemakkelijke oplossing te zoeken in stimulerende middelen zoals koffie. Dat heeft alleen maar een kortdurend effect om je alert te maken. Heel regelmatig koffie drinken kan bovendien gevolgen hebben voor je fysieke en mentale gezondheid. 

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets