LEVENSKRACHTIG

 

Goed slapen is gezond. Sterker nog, het is belangrijker dan goed eten en bewegen. Slapen is essentieel voor goed functioneren. Het is een onderhouds-beurt voor je lichaam en hersenen. En als je goed slaapt, zit je bovendien veel lekkerder in je vel. 

Wat is eigenlijk goed slapen?

Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon. Je hebt lang- en kortslapers en beiden maken een even grote hoeveelheid diepe slaap door. Deltagolven, die ontstaan tijdens deze diepe slaap, zijn belangrijk om je lichaam te herstellen en weer op te bouwen. 

Goed slapen betekent dat je binnen vijftien minuten in kunt slapen, dat je niet of nauwelijks wakker wordt, en dat je snel weer doorslaapt als dat wel gebeurt. Iedereen heeft ongeveer vijf slaapcycli, meestal van anderhalf uur diepe slaap. 

Wat is jouw slaapbehoefte? 

Wil je weten wat jouw persoonlijke slaapbehoefte is, ga dan in een periode zonder stress of vermoeidheid een paar dagen op tijd naar bed en kijk hoe lang je slaapt zonder dat je door iets of iemand wakker wordt gemaakt. Het aantal uren dat je geslapen hebt, is jouw persoonlijke  behoefte. Ga daar niet te vaak onder zitten. Een keer kort slapen kan geen kwaad, maar doe het niet te vaak. En heb je een keer slecht geslapen, dan kan een dutje overdag wonderen doen. Tien of vijftien minuten slaap helpen al prima om je van extra energie te voorzien. 

Buitenlucht is goed voor je

Slapen doe je het best als je beweging hebt gehad in de open lucht. Beweging verbetert je nachtrust en daglicht zorgt ervoor dat je 's avonds meer melatonine aanmaakt, het hormoon dat ervoor zorgt dat je beter slaapt. Dat is de reden waarom het in de winter extra belangrijk is veel buiten te zijn. Fel binnenlicht is niet hetzelfde als daglicht. Binnenlicht zorgt er juist voor dat je melatonineproductie afgeremd wordt. Dat is ook de reden waarom je vlak voor het slapen beter niet achter een computer zou moeten zitten. 

Wat doet slaap voor je lijf? 

Wat gebeurt er nu precies in je lichaam als je slaapt? Ten eerste ontwikkelen je hersenen zich tijdens je slaap. Je hersencellen worden vernieuwd en nieuwe cellen worden ontwikkeld, wat je zenuwstelsel bevordert. Je hippocampus en cerebrale cortex kunnen tijdens diepe slaap goed informatie opslaan, en dat bevordert je geheugen. Verder heeft goed slapen tot gevolg dat je lichaamstemperatuur goed op peil wordt gehouden, dat je haar- en huidcellen worden vernieuwd, dat je helder kunt nadenken, je goed kunt concenteren, en last but not least, dat je een goed gevoel voor humor hebt. 

Slaapgebrek is echt niet goed voor je

Ga je een keer laat naar bed, dan herstelt je lichaam heus wel weer. Maar doe je dit frequent, dan zorgt dat slaaptekort voor verhoging van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat eiwitten uit spiercellen worden afgebroken om glucose aan te maken, om acute energie aan te maken voor weerstand tegen gevaar. Hierdoor worden je spieren zwaar belast. Cortisol onderdrukt ook je immuunsysteem, waardoor je gevoeliger bent voor ontstekingen, virussen en bacteriën. Ook gaat verhoging van cortisol het huidverstevigend collageen tegen, waardoor je eerder een slappe, vermoeide huid en rimpels krijgt. 

Meer eetlust en prikkelbaar

Slaapgebrek zorgt ook voor een verstoorde stofwisseling en onbalans tussen de hormonen greline en leptine. Greline zorgt ervoor dat je trek krijgt in eten, leptine vertelt je lichaam wanneer je genoeg gegeten hebt. Door onbalans tussen deze twee krijg je meer greline en minder leptine in je lijf, en neemt je eetlust dus toe terwijl je spijsvertering niet optimaal werkt. Verder vertraagt te weinig slapen je reactievermogen. Het maakt je prikkelbaar en ongeduldig, en het kan je angstig maken en nerveus, waardoor je stressgevoeliger bent. 

Levenskracht door slaap

Kortom, goed slapen is van groot belang. Wil je je levenskrachtig voelen, ga dan regelmatig op tijd naar bed en zorg ervoor dat je ongestoord van je nachtrust kunt genieten. Want ook verstoorde nachtrust (trekken aan dekens, storende bewegingen) kunnen je slaap behoorlijk negatief beïnvloeden. 

Kun je de slaap niet goed vatten? Neem dan voor het slapen gaan een banaan of een glas melk. Of beter nog, een shake van beide. Onderzoek wijst namelijk uit dat beide veel tryptofaan bevatten, wat ervoor zorgt dat melatonine aangemaakt wordt. En dat is slaapbevorderend.

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets