LEVENSKRACHTIG

 

Sporten is gezond. Je krijgt er meer zelfvertrouwen van, meer spierkracht, een beter geheugen, een sterker immuunsysteem, en je kunt beter omgaan met stress. Het versterkt ook je organen, spieren, botten, bloed en je stofwisseling. Hoe werkt dat precies?  

Hart en vaten

Door regelmatig te bewegen verbeteren je uithoudingsvermogen en je bloeddruk en je hart wordt sterker. Dat komt, omdat je je hart traint. Je hart is een spier en die kan na training beter samentrekken en uitzetten. Je hart versterken door vaker te bewegen verlaagt je kans op hartaanvallen en beroertes, omdat door beweging het gehalte aan vetcellen (triglyceriden) in je bloed daalt. Het voorkomt ook slagaderverkalking, omdat je cholesterol verlaagd wordt. Het gunstige HDL-cholesterolgehalte in je bloed verhoogt namelijk door beweging. HDL zorgt ervoor dat het ongunstige LDL-cholesterolgehalte weer verlaagd wordt. 

Lichaamssamenstelling

Als je regelmatig flink beweegt en je spieren goed traint, neemt de hoeveelheid vet in je lichaam af. Je spiermassa neemt juist toe. Daardoor verandert je lichaamssamenstelling. Omdat je spiermassa toeneemt, word je zwaarder, ook al verbrand je vet door sporten. Je BMI, oftewel Body Mass Index, geeft je vetpercentage aan. Als dat te hoog is, is er extra werk aan de winkel. Zeker als je met name veel extra pondjes rondom je taille hebt, want dan heb je een verhoogd kans op gezondheidsproblemen. Vetcellen rond je organen is erg slecht. Orgaanvet maakt stoffen aan die ontstekingen bevorderen. Het verslechtert ook de werking van de organen zelf. Vooral de lever is erg kwetsbaar. Dus heb je een buik(je), dan is het zéker belangrijk extra aandacht aan je lijf te besteden.  

Stofwisseling

Door beweging verbrand je meer calorieën. Zelfs in rust. Om te kunnen bewegen heb je energie nodig. Je lichaam levert dat aan door je hele spijsvertering te versnellen, door de beweging van je darm te stimuleren. Door je lichaam regelmatig te bewegen, blijft het vuurtje van je stofwisseling langer branden. En daardoor verbrand je ook in rust calorieën. Dat gebeurt overigens ook als je regelmatig tussendoortjes eet, zodat je spijsvertering nooit stil hoeft te liggen. Een versnelde stofwisseling betekent natuurlijk ook dat je gemakkelijker op gewicht blijft.  

Diabetes

Beweging heeft ook een gunstig effect op diabetes of verlaagt de kans erop. Door te bewegen verbranden je spieren bloedsuiker, waardoor het bloedsuikergehalte verlaagd wordt. Door beweging stijgt ook je glucosetolerantie. Daarmee heb je minder kans op diabetes. Bovendien daalt door beweging je insuline-resistentie, waardoor je beter op insuline reageert en je bloedsuiker weer verlaagd wordt. 

Botten

Door in beweging te blijven beïnvloed je de gezondheid van je botten. Je botmineraaldichtheid neemt minder snel af en het totale gehalte aan botversterkend calcium en stikstof stijgt. Dat gaat botontkalking tegen. 

Psychisch welzijn

Door veel te bewegen neemt het gehalte aan stresshormonen (adrenaline, noradrenaline, cortisol) in je lijf af. Daardoor zul je je minder gestressed voelen. Het endorfinengehalte wordt door beweging juist verhoogd, waardoor je je gelukkiger zult voelen. De flow waar je in terecht komt bij repeterende beweging zoals zwemmen, fietsen en wandelen zorgt bovendien voor dopamine, wat je genotsgevoel verhoogd. Door deze hormonen kun je je bovendien beter concentreren en slaap je beter. 

Spierkracht en -functie

Als je veel beweegt wordt het risico op spier- of botkwalen kleiner. Je wordt sterker en leniger, en het risico op een val wordt kleiner want je evenwichtsgevoel verbetert. 

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

Blijf op de hoogte

jextensions

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets